8 grudnia 2021

Restauracje w BDO?

Restauracje, mała i duża gastronomia a BDO

 

 

Jesteś właścicielem lokalu gastronomicznego i jak większość spośród przedsiębiorców prowadzących tego typu działalność nurtuje Cię pytanie czy musisz zgłosić firmę do BDO?

Obowiązek wpisu do rejestru BDO dotyczy większości restauratorów – choć nie wszystkich. Wielu restauratorów, właścicieli pubów, barów, kawiarni, pizzerii i innych placówek gastronomicznych ma wątpliwości. Konieczność wpisu do BDO i spełnienia wynikających z niego obowiązków dotyczy Twojego lokalu gastronomicznego, jeśli spełniasz co najmniej jeden z poniższych warunków:

Jesteś wytwórcą odpadów (z wyjątkami)

Każda restauracja, kawiarnia, pizzeria czy punkt fast food generuje odpady, jednak nie wszystkie muszą je ewidencjonować w BDO. Aby upewnić się, czy obowiązek dotyczy także Ciebie, zapoznaj się z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzaju odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów w bazie BDO lub zapoznaj się z moim artykułem na ten temat zamieszczonym w Bazie wiedzy. Znajdziesz tam informacje o rodzajach odpadów, które nie wymagają zgłoszenia, jeśli nie przekraczasz określonego limitu rocznego.

 

WAŻNE dla podmiotów z branży gastronomicznej odpadem, który bezspornie podlega obowiązkowi ewidencji, jest olej posmażalniczy (tzw. UCO). Jeśli w swojej restauracji serwujesz smażone dania, według przepisów jesteś wytwórcą odpadów i podlegasz obowiązkowi rejestracyjnemu w BDO. Co więcej, jeśli nie posiadasz numeru rejestrowego BDO firmy zajmujące się gospodarką odpadami odmówią przyjęcia zużytego oleju.

 

Wprowadzasz na rynek produkty w opakowaniach

Duży wpływ na środowisko naturalne spowodował lockdown. Częstym zjawiskiem stało się serwowanie dań na wynos i na dowóz. Obecnie jest to standard dla zdecydowanej większości pizzerii i restauracji, a także kawiarni i barów szybkiej obsługi. W efekcie, jednorazowe opakowania są w użyciu jeszcze częściej.

 

Odpowiedzialnością za wprowadzone do obrotu opakowania Minister Klimatu obarcza restauratorów – każdy lokal, który oferuje swoim klientom dania na wynos czy z dowozem, jest zobowiązany do wpisu w rejestrze BDO. Nie ma przy tym znaczenia, czy są to opakowania plastikowe, szklane, kartonowe, czy z materiałów biodegradowalnych. Obowiązek dotyczy przypadków, w których sprzedawane są dania przygotowane w lokalu np.:

  • pizza w kartonowym pudełku
  • catering w tackach
  • garmażerka pakowana próżniowo
  • produkty zakupione od innego podmiotu (np. wyroby cukiernicze)

 

Oferujesz klientom reklamówki jednorazowe, za które masz obowiązek pobierania opłaty recyklingowej?

Dotyczy to toreb plastikowych udostępnianych klientom za obowiązkową opłatą recyklingową. Jeśli sprzedając gościom dania na wynos lub z dowozem dajesz im możliwość zakupu toreb z tworzywa sztucznego, niezbędne jest ich ewidencjonowanie a także pobieranie opłaty recyklingowej w wysokości 20 groszy od każdej sztuki i przekazywanie tej opłaty do urzędu marszałkowskiego do 15 dnia kolejnego miesiąca po zakończonym kwartale.

Wprowadzasz opakowania na rynek

W wyniku prowadzenia swojej działalności kupujesz nowe opakowania? Masz obowiązek je ewidencjonować. Od ilości wprowadzonych do obrotu opakowań raz w roku do 15 marca masz obowiązek uiścić opłatę produktową, która jest uzależniona od masy wprowadzonych opakowań oraz materiału z jakiego opakowanie zostało wykonane. Do 15 marca masz również uiścić opłatę na publiczne kampanie edukacyjne tj. minimum 2 % łącznej wartości netto zakupu opakowań.

 

Przykład:

Alina prowadzi restaurację cieszącą się dużym zainteresowaniem. W swojej ofercie ma dania na wynos i z dowozem. Alina pakując danie na wynos używa jednorazowego opakowania w celu zabezpieczenia posiłku przed utratą temperatury oraz dodatkowo umieszcza zapakowane danie w reklamówce foliowej. Z procesu działalności Aliny powstają odpady w postaci przeterminowanych produktów spożywczych oraz świetlówek z sali restauracyjnej i kuchni. Alina ma obwiązek wpisu do rejestru BDO oraz kilka innych obowiązków z tym związanych.

  • Składając wniosek w imieniu Aliny o wpis do rejestru wypełnię formularz :
    • w dziale wprowadzającego produkty w opakowaniach
    • w dziale dla  jednostek handlu detalicznego oferujących torby z tworzywa sztucznego
  • Dodatkowo dokonam analizy co do rodzaju i ilości odpadów powstających w restauracji Aliny, ponieważ od tego zależy czy według aktualnych przepisów Alina zostanie uznana za wytwórcę odpadów. Jeśli tak, dokonam również wpisu w dziale wytwórcy odpadów.

Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi nakłada na podmioty, które wprowadzają do obrotu produkty w opakowaniach określone wymagania.

  • Składając wniosek o wpis do rejestru BDO działalność Aliny podlega opłacie rejestrowej z uwagi na fakt, iż Alina wprowadza do obrotu na rynek polski produkty w opakowaniach. Wysokość opłaty jest zależna od wielkości przedsiębiorstwa i wynosi odpowiednio :
    • 100 zł dla mikro przedsiębiorców
    • 300 zł dla pozostałych podmiotów
  • Alina jest zobowiązana uiszczać na konto urzędu marszałkowskiego do końca lutego za dany rok sprawozdawczy opłatę roczną. Opłata roczna jest tej samej wysokości co opłata rejestrowa. 
  • Alina w związku z ofertą sprzedaży swoich dań na wynos czy dowóz ma obowiązek ewidencji wszystkich opakowań tj. informacji o ich masie i rodzaju. W przypadku ewidencji opakowań metoda prowadzenia ewidencji jest dowolna. Może przyjąć postać papierową lub elektroniczną. Polecam sprawdzony i prosty sposób jakim jest arkusz kalkulacyjny, do którego na bieżąco wprowadzam informacje bazując na danych sprzedażowych.

Jeśli chodzi o ewidencję odpadów to jest ona możliwa tylko i wyłącznie za pośrednictwem systemu BDO.

  • Działalność Aliny pochłania sporą ilość opakowań służących do transportowania posiłków, zapewniających utrzymanie temperatury czy zapobiegające uszkodzeniu oferowanych dań. Używanie ich przez Alinę w swojej działalności obliguje ją do zapewnienia odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu.

Jeżeli Alinie nie uda się osiągnąć docelowych poziomów to ma obowiązek uiszczenia opłaty produktowej w terminie do 15 marca. Wysokość opłaty produktowej generuje specjalny wzór zawarty w ustawie do wyliczenia wartości należności.

Alina może uniknąć opłaty produktowej i na publiczne kampanie edukacyjne!

W niektórych przypadkach przysługuje zwolnienie z opłaty produktowej oraz opłaty na publiczne kampanie edukacyjne. Wystarczy w terminie sprawozdawczym tj. do 15 marca, złożyć dokumenty uprawniające do ubiegania się o pomoc de minimis zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy. Należy również spełnić ważny  warunek, a mianowicie w ciągu roku nie podmiot wnioskujący o zwolnienie z opłaty nie może przekroczyć 1 tony wprowadzonych opakowań do obrotu. 

 

Poziomy odzysku i recyklingu określone w ustawie:

 

Poz.

Odpady opakowaniowe powstałe z

Poziom w %1)

 

 

rodzaj opakowań

odzysk

recykling

1

opakowań razem 2)

61

56

2

opakowań z tworzyw sztucznych

23,5

3

opakowań z aluminium

51

4

opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej

51

5

opakowań z papieru i tektury

61

6

opakowań ze szkła

61

7

opakowań z drewna

16

8

opakowań wielomateriałowych

poziom określony odpowiednio w poz. 1–7 wg rodzaju materiału przeważającego

w opakowaniu wielomateriałowym

9

pozostałych opakowań

 

  • Alina ma obowiązek złożyć do odpowiedniego Marszałka województwa roczne sprawozdanie o produktach i opakowaniach w terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.  Za niezłożenie sprawozdania Alina może otrzymać grzywnę w wysokości 5 000 zł.

Sprawozdanie składa się za pośrednictwem systemu BDO, zawiera się w nim między innymi informacje dotyczące :

    • wprowadzonych do obrotu opakowań
    • wysokość opłaty produktowej
    • osiągnięty poziom odzysku i recyklingu
    • sposób spełnienia obowiązku prowadzenia publicznej kampanii edukacyjnej

 

Jeśli Alina byłaby również wytwórcą odpadów zobowiązanym do prowadzenia ewidencji, wówczas obowiązuje ją także odrębne sprawozdanie o wytworzonych odpadach.

  • Opłata recyklingowa to też obowiązek Aliny z uwagi na fakt oferowania przez nią reklamówek, w które pakuje posiłki na wynos. Zgodnie z ustawą Alina ma obowiązek pobierać opłatę recyklingową od każdego nabywającego torbę zakupową z tworzywa sztucznego. W terminie do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale Alina ma obowiązek rozliczyć opłatę recyklingową tj. wpłacić na odrębny rachunek bankowy Marszałka województwa. Alina również ma obowiązek prowadzić ewidencję zakupionych i wydanych toreb.

 

  • Od momentu rejestracji w systemie BDO Alina ma obowiązek umieszczania na dokumentach numeru rejestrowego BDO swojej działalności tj. np. na paragonach czy fakturach. Jeśli nie wywiąże się z obowiązku grozi jej administracyjna kara pieniężna w wysokości od 5 000 zł do 1 miliona zł.

 

Podsumowując, działalność lokalu gastronomicznego zobowiązana wpisem do rejestru BDO wymaga sporo zaangażowania i znajomości aktualnych przepisów prawa.

Restauratorzy tak jak wielu przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach mają szereg obowiązków. Przestrzegaj prawa i terminowości oraz starannie wykonuj swoje obowiązki.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie BDO: ewidencjonowania opakowań, sprawozdawczości czy rejestracji w bazie BDO to możesz na nas liczyć. Skontaktuj się z nami a my zrealizujemy Twoje obowiązki.

 

PAMIĘTAJ

Wywiązuj się ze swoich obowiązków,

nie taki diabeł straszny jak go malują”,

a sankcje karne są srogie i mogą nawet przyczynić się do

upadku Twojego przedsiębiorstwa.

Mogłoby Ciebie również zainteresować :