17 lutego 2022

ROLNIK W BDO

ROLNIK W BDO

Rolnicy gospodarujący na powierzchni użytków rolnych powyżej 75 ha podlegają obowiązkowemu wpisowi do BDO, czyli Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami.

PAMIĘTAJ

Rolniku jeśli zarejestrowałeś się w bazie BDO, na tym się  nie kończy. Ustawa obowiązuje Ciebie do realizacji kilku obowiązków.

  1. EWIDENCJA- bieżąca ewidencja to Twój obowiązek. Odbywa się poprzez wystawianie i zarządzanie m.in. Kartami Przekazania odpadów (KPO) oraz Kartami Ewidencji Odpadów (KEO). Należy pamiętać o prawidłowym doborze kodów odpadów oraz klasyfikacji zgodnie z katalogiem odpadów określonym w rozporządzeniu.

Najczęściej popełniane błędy przy prowadzeniu ewidencji odpadów:

  • nieprowadzenie karty ewidencji odpadów
  • ewidencja tylko wybranych odpadów, – brak numeracji karty ewidencji odpadów
  • podawanie masy w dokumentach ewidencyjnych w kg
  • nieprawidłowa ewidencja odpadów wytworzonych poza instalacją
  • brak numeru BDO na karcie ewidencji odpadów
  • jedna ewidencja odpadów wspólna dla kilku miejsc prowadzenia działalności

Od stycznia 2021 r. ewidencję odpadów prowadzi się tylko i wyłącznie za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO.  Dokumenty ewidencji odpadów sporządza się bezpośrednio w systemie BDO.

Ewidencja uproszczona polega na stosowaniu przez posiadacza odpadów tylko karty przekazania odpadów. Ewidencję w formie uproszczonej prowadzą zasadniczo podmioty, które w ciągu roku kalendarzowego nie wytwarzają:

100 kg odpadów niebezpiecznych,

5 ton odpadów niekomunalnych, innych niż odpady niebezpieczne.

Jeśli pomimo tego obowiązku przedsiębiorca nie będzie prowadził ewidencji lub będzie to robił nieterminowo lub niezgodnie z faktyczną ilością czy rodzajami przekazywanych odpadów, zagrożony jest administracyjną karą pieniężną od 1 000 zł do 1 mln zł.

  1. AKTUALIZACJA DANYCH – kolejnym obowiązkiem jest bieżące przekazywanie informacji o zmianach jakie mają miejsce w firmie. Na przesłanie uaktualnienia masz jedynie 30 dni.

Aktualizacja wpisu w BDO może być wymagana z uwagi na zmiany dotyczące prowadzenia działalności w tym między innymi:

  • wytwarzanie nowego rodzaju odpadów
  • zmianę danych
  • zmianę zakresu prowadzonej działalności
  • utworzenie nowego miejsca działalności.
  • likwidacja dotychczasowego miejsca prowadzenia działalności
  1. SPRAWOZDAWCZOŚĆ obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami aa podstawie art. 76 Ustawy o odpadach podmioty obowiązane do sporządzenia sprawozdania składają je w terminie do dnia 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy właściwemu Marszałkowi województwa za pośrednictwem systemu BDO. Jeśli w ciągu roku nie wytworzyłeś odpadów to również masz obowiązek złożyć sprawozdanie – tzw. Sprawozdanie zerowe.

UWAGA

 Podmioty mają obowiązek przechowywania dokumentów stanowiących podstawę rocznego sprawozdania przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.

WAŻNE

Niezłożenie w terminie sprawozdania do Marszałka Województwa jest zagrożone grzywną do 5 000 zł zgodnie z kodeksem wykroczeń.

 

OBOWIĄZKI DOTYCZĄCE GOSPODAROWANIA OPAKOWAŃ PO ŚRODKACH OCHRONY ROŚLIN

WYJĄTEK!

Rolnicy, którzy podlegają obowiązkowi wpisu do BDO przekazując opakowania po środkach ochrony roślin do sklepu nie zakładają Karty Przekazania Odpadu na ten punkt. Sklep jest nieprofesjonalnym zbierającym, więc nie ma takiego obowiązku.

Konieczne jest jednak założenie Karty Ewidencji Odpadów na kod 15 01 10*-Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone , uzupełnienie zapisów o wytworzeniu i przekazaniu odpadów do nieprofesjonalnego zbierającego. 

Rolnik może poprosić pracownika punktu sprzedaży, który przyjmuje opakowania o wypełnienie uproszczonego formularza zwrotu opakowań, który udokumentuje oddanie opakowań na wypadek kontroli. Będzie stanowiło to potwierdzenie zapisów w Karcie Ewidencji Odpadów. 

Jeśli rolnik wytwarza inne odpady lub firma odpadowa odbiera bezpośrednio z gospodarstwa powyższe odpady opakowaniowe, to jest on zobowiązany do prowadzenia na bieżąco ewidencji odpadów zgodnie z katalogiem odpadów określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3.